Communiceren met impact in de feestmaand
Communiceren met impact in de feestmaand

Voor veel bedrijven en organisaties is de decembermaand een van de drukste periodes van het jaar. Maar dit is ook vaak het moment om extra aandacht te schenken aan jouw klanten en relaties. Zeker in deze tijd, waar fysieke bijeenkomsten lastig zijn, wil je het contact met jouw doelgroep blijven vasthouden. Hieronder een kort stappenplan om effectief uit de hoek te komen.

Wat, wie en hoe! Actie!
Welke producten/diensten en/of boodschap wil jij graag onder de aandacht brengen? Zijn dit producten/diensten waar je het hele jaar door de focus op legt of zijn dat specifieke producten/diensten die je alleen rond de feestdagen in het assortiment opneemt? Is het een bedankje voor de fijne samenwerking, is het een onderdeel van je sales funnel of heb je iets (nieuws) te vertellen wat je graag rondom de feestdagen wilt delen met je netwerk?

Aan wie wil je deze producten en/of diensten verkopen? Bestaande klanten, nieuwe klanten, relaties of een mix van doelgroepen? Wanneer het duidelijk is op welke producten/diensten en/of boodschap je wil gaan focussen en welke personen je hiermee wil gaan bereiken, is het tijd om na te denken over het doel. Wat wil je bereiken? De actie.

Wil je graag mensen in de winkel krijgen, het verkeer naar de website stimuleren of wil je een boodschap overbrengen? Heb je hierin een keuze gemaakt dan kun je nu de juiste communicatiekanalen kiezen. Ga je enkel via de sociale media kanalen communiceren of wil je ook gebruik maken van gedrukte media, een mailing of in-store promotion? Het inzetten van meerdere kanalen vergroot de kans dat jouw (potentiële) doelgroep de boodschap ontvangt.

Een goede actie begint bij de boodschap
Wat heb je te vertellen en hoe doe je dat op een opvallende en prikkelende manier? Juist in de decembermaand is het goed om op te vallen met een creatieve boodschap! Denk daarnaast ook aan je branding. Houd je vast aan je huisstijl of steek je het juist anders in en geef je er een ander tintje aan? Vergeet ook niet belangrijke aspecten te communiceren! Bijvoorbeeld datums en regels omtrent corona (1,5 meter in een winkel of langere levertijden).

Niets moet!
Maar… het is natuurlijk geen verplichting om iets in de decemberperiode te doen. Je kunt een ander moment te kiezen om jouw boodschap te brengen. Zo val je natuurlijk wel meer op. Als jouw doelgroep echt iets met de kerstperiode verwacht, is het wellicht niet handig om hier van af te wijken.

Tips & tricks

  • Maak de boodschap / relatiegeschenken persoonlijk (dat wordt meer gewaardeerd en sneller opgepikt)
  • Steun anderen door jouw actie of boodschap (goede doel of gezamenlijke ondernemers)
  • Verpak een call to action in je boodschap (zo kom je ook echt in contact met jouw doelgroep)
  • Communiceer via de juiste kanalen en stem die ook op elkaar af
  • Zorg voor een goede timing
  • Geef een follow-up aan jouw actie (zo houd je de doelgroep langer vast)

Heb jij nog geen inspiratie en wil je even sparren? Bel even met één van ons. Samen komt daar altijd iets moois uit!

Wat, wie en hoe! Actie!
Welke producten/diensten en/of boodschap wil jij graag onder de aandacht brengen? Zijn dit producten/diensten waar je het hele jaar door de focus op legt of zijn dat specifieke producten/diensten die je alleen rond de feestdagen in het assortiment opneemt? Is het een bedankje voor de fijne samenwerking, is het een onderdeel van je sales funnel of heb je iets (nieuws) te vertellen wat je graag rondom de feestdagen wilt delen met je netwerk?

Aan wie wil je deze producten en/of diensten verkopen? Bestaande klanten, nieuwe klanten, relaties of een mix van doelgroepen? Wanneer het duidelijk is op welke producten/diensten en/of boodschap je wil gaan focussen en welke personen je hiermee wil gaan bereiken, is het tijd om na te denken over het doel. Wat wil je bereiken? De actie.

Wil je graag mensen in de winkel krijgen, het verkeer naar de website stimuleren of wil je een boodschap overbrengen? Heb je hierin een keuze gemaakt dan kun je nu de juiste communicatiekanalen kiezen. Ga je enkel via de sociale media kanalen communiceren of wil je ook gebruik maken van gedrukte media, een mailing of in-store promotion? Het inzetten van meerdere kanalen vergroot de kans dat jouw (potentiële) doelgroep de boodschap ontvangt.

Een goede actie begint bij de boodschap
Wat heb je te vertellen en hoe doe je dat op een opvallende en prikkelende manier? Juist in de decembermaand is het goed om op te vallen met een creatieve boodschap! Denk daarnaast ook aan je branding. Houd je vast aan je huisstijl of steek je het juist anders in en geef je er een ander tintje aan? Vergeet ook niet belangrijke aspecten te communiceren! Bijvoorbeeld datums en regels omtrent corona (1,5 meter in een winkel of langere levertijden).

Niets moet!
Maar… het is natuurlijk geen verplichting om iets in de decemberperiode te doen. Je kunt een ander moment te kiezen om jouw boodschap te brengen. Zo val je natuurlijk wel meer op. Als jouw doelgroep echt iets met de kerstperiode verwacht, is het wellicht niet handig om hier van af te wijken.

Tips & tricks

  • Maak de boodschap / relatiegeschenken persoonlijk (dat wordt meer gewaardeerd en sneller opgepikt)
  • Steun anderen door jouw actie of boodschap (goede doel of gezamenlijke ondernemers)
  • Verpak een call to action in je boodschap (zo kom je ook echt in contact met jouw doelgroep)
  • Communiceer via de juiste kanalen en stem die ook op elkaar af
  • Zorg voor een goede timing
  • Geef een follow-up aan jouw actie (zo houd je de doelgroep langer vast)

Heb jij nog geen inspiratie en wil je even sparren? Bel even met één van ons. Samen komt daar altijd iets moois uit!